ارتقای مهارت‌های مالی و حسابداری

شاید برای درک امور مالی هیچ‌گونه معجزه‌ای وجود نداشته باشد، اما قطعا اصطلاحات خاصی در هر زبان و تکنیکی وجود دارد که باید به آن تسلط پیدا کنید. خوشبختانه روش‌های فراوانی برای یادگیری اصطلاحات تخصصی وجود دارد. تنها نکته‌ای که وجود دارد الزام بکارگیری ابتکار عمل است. اگر شرکت شما برای آموزش رایگان کادر خود برنامه آشنایی با امور مالی را طرح‌ریزی کرده است، از آن فرصت بیشترین بهره را ببرید. اگر چنین فرصتی برای شما وجود ندارد، ثبت نام در کلاس‌های آن‌لاین (غیر حضوری) و کلاس‌های حضوری در دانشگاه‌ را امتحان کنید. البته، برای آگاهی از هر موضوعی کتب و مراجع بسیار زیادی نیز وجود دارند. مهمترین نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرند، نحوه ارزیابی و اندازه‌گیری سود، درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک، سود عملکردی، درآمد و مخارج عملکردی است. به‌کارگیری کتب مربوط به امور مالی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد اما موتور‌های جستجو مانند گوگل هم می‌توانند مراجع خوبی برای این کار باشند. 

با تراز‌نامه مالی کار بیشتر آشنا شوید

شما باید خود را با بیانیه‌های درآمدی سازمان آشنا کرده و تسلط خود را بر آن‌ها افزایش دهید. با ترازنامه مالی ارتباط مناسبی برقرار کنید و سخت‌کوشی لازم را برای درک آن بکار بگیرید. بهترین روش برای یادگیری، کار کردن مستمر با اعداد است. شما می‌توانید این کار را بر روی کاغذ و یا به صورت الکترونیکی انجام دهید. پس از آن می‌توانید نتایج بدست آمده را دسته‌بندی کرده و در نهایت متوجه خواهید شد که شرکت و یا سازمان شما از چه حوزه‌هایی درآمد خود را بدست آورده و در چه حوزه‌هایی هزینه می‌کند. اعداد خام را به درصد‌ تبدیل کنید تا ملموس‌تر شوند. بنابراین به‌راحتی می‌توانید درآمد و مخارج شرکت را از یکدیگر تفکیک کنید. شما باید برای درک امور مالی دید خود را بسیار وسیع و گسترده کنید. 

روی پارامترهای اساسی تمرکز کنید 

برای ارتقاء مهارت‌ها و توانایی‌های مالی خود باید به پارامترها و معیارهایی که سازمان شما توسط آن‌ها سود و زیان خود را اندازه‌گیری می‌کند تسلط پیدا کنید. هدف شما بدست آوردن درک عمیقی از ارتباط بین سود و زیان است. مورد دیگر آگاهی از این موضوع است که این امر چگونه می‌تواند بر عملکرد سازمان شما در طی مدت طولانی تاثیرگذار باشد. معیارها و پارامترهای موجود در هر شرکت و یا سازمانی معمولا توسط نسبت‌های مشخصی توصیف می‌شوند. در اغلب شرکت‌ها چهار نسبت برای این کار وجود دارد: سود، قدرت نفوذ، نقدینگی و بهره‌وری عملیاتی. هر شرکت و یا سازمانی با استفاده از دو و یا سه نسبت امور مالی خود را مدیریت می‌کند. بدین طریق سازمان‌ها اندازه‌گیری‌های اولیه خود در مورد عملکرد را با استفاده از این نسبت‌ها و به کمک نسبت‌هایی که مربوط به صنعت هستند انجام می‌دهد. توجه بسیار زیاد به ترازنامه مالی سازمانی که در آن کار می‌کنید و بررسی گزارش‌های مالی که در هر فصل از طرف شرکت دریافت می‌کنید اهمیت بسیار زیادی دارد. این موارد می‌توانند به شما کمک کنند تا در مورد پارامترها و معیارهای شرکت اطلاعات بیشتری را بدست آورید. محاسبه و بررسی این موارد کار چندان دشواری نیست و تنها به تلاش و کوشش نیاز دارد. 

با اعداد بازی کنید

زمانیکه به درک درست و جامعی از ترازنامه مالی شرکت خود دست پیدا کردید و اطلاعاتی راجع به اینکه چه پارامترهایی در پیشبرد و ارتقاء شرکت شما موثر است را بدست آوردید، سعی کنید تا با طرح پرسش‌هایی همانند “چه می‌شد اگر” با اعداد بازی کرده و روش‌های آنالیز اعداد گوناگون را آزمایش کنید. برای مثال، چه می‌شد اگر قیمت‌ها پایین می‌آمد؟ چه می‌شد اگر درآمد بالاتر می‌رفت؟ چه می‌شد اگر هزینه‌ها پایین و یا بالا می‌رفت؟ شما در مورد مدیریت تصمیمات خاص و مهم صحبت نمی‌کنید، تنها کاری که انجام می‌دهید بدست آوردن درک عمیقی از مدل‌های کاری و فرضیاتی است که صاحبان شرکت‌ها با آن سرو کار دارند. با این کار هر زمانی که بخواهید می‌توانید نتایج حاصل از تصمیمات بخصوص را جدول‌بندی کرده و براحتی مورد استفاده قرار دهید. برای مثال، اینکه آیا زمان مناسبی برای تولید محصول جدید فراهم آمده و یا اینکه زمان تعطیلی کارخانه فرا رسیده است از جمله مواردی هستند که می‌توانید بررسی کنید. در حال حاضر شما ابزارهای کافی و لازم را برای بررسی و ارزیابی تمامی این موارد در اختیار دارید. بیشتر افراد فکر می‌کنند که بودجه‌های موجود کاملا ثابت و بدون تغییر هستند. درحالیکه در اغلب موارد شما مدل‌هایی را به‌کار می‌برید تا بدانید که چه مواردی مهم‌تر از بقیه هستند و تا چه حد امکان اشتباه در یک سیستم وجود دارد. بنابراین بر همین اساس می‌توانید تخصیص منابع را صورت داده و اولویت‌بندی داشته باشید.

در کار خود از یک منتور مالی کمک بگیرید

ایجاد ارتباط با یک مدیر عملیاتی و یا یک متخصص در امور مالی، کسی که بتواند به شما آموزش داده و به تک‌تک پرسش‌های شما پاسخ گوید، روش دیگری برای کسب مهارت در آن است. این روشی بسیار عادی و روند طبیعی در یادگیری هر موضوعی به حساب می‌آید. منتورها همواره کمک بسیار مناسبی برای کسانیکه رابطه خوبی با اعداد و ارقام ندارند بوده‌اند. این افراد هم می‌توانند در انتقال و توصیف مفاهیم کمک کننده باشند و هم می‌توانند به عنوان تابلوی راهنما برای اخذ هر تصمیم مالی عمل کنند. از همکاران خود بخواهید تا در صورت لزوم مدل‌های پیشنهادی شما را بکار گرفته و آن‌ها را تکرار کنند. انجام این کار تمرکز شما را در کار کردن با اعداد بسیار بالا می‌برد. برای مثال، شما متوجه می‌شوید که فردی با فرضیات مشخص و خاصی کار می‌کند. درحالیکه شما و یا همکار شما با فرضیات دیگری فعالیت می‌کند. یکی از این افراد فرضیات درستی را انتخاب کرده و دیگری با فرضیات اشتباهی به کار خود ادامه می‌دهد. تفاوت‌های موجود در نتایج بدست آمده به شما این اجازه را می‌دهد تا بدانید که کدامیک از این فرضیات معقول و عملی، و کدامیک اشتباه است. 

کار خود را شخصی و انحصاری کنید

آیا هنوز انگیزه کافی برای کار کردن با اعداد را ندارید؟ مهارت‌های مالی خود را گسترش دهید. این روش تنها کاری است که می‌تواند شما را نجات دهد. هر بار که حقوق خود را دریافت می‌کنید، بخشی از سود سازمان و یا شرکت از بین می‌رود. بنابراین شما باید فکر کنید که چه اقداماتی موجب افزایش و ارتقاء سود در شرکت شما می‌گردند و سود شرکت را در حد معقولی نگه ‌می‌دارند. هدف ما این است که شما درک بیشتری از فعالیت‌های روزمره خود داشته باشید تا بتوانید به کارفرمای خود کمک کنید تا درآمد شرکت را افزایش داده و هزینه‌‌های جاری آن را کاهش دهد. خود را به عنوان یک منبع درآمد بسیار کوچک و همچنین منبع کوچکی از ضرر و زیان در نظر بگیرید. آیا برای شرکت خود ارزش‌آفرینی دارید؟ مطرح کردن این پرسش می‌تواند تمرین بسیار خوبی برای شما باشد. اما اجازه ندهید که این کار فعالیت‌ها شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما در بخش فروش فعالیت می‌کنید می‌توانید با اندازه‌گیری تاثیر خود بر میزان فروش عملکرد خود را ارزیابی کنید. اما اگر این کار را با همکاری دیگران انجام می‌دهید، ارزیابی آن کار چندان آسانی نخواهد بود. فعالیت‌ خود را با در نظر گرفتن فعالیت‌های دیگران محاسبه کنید. بر روی مشکلاتی که توانایی کنترل آن‌ها را دارید تمرکز کنید و مواردی را که هیچگونه کنترلی بر روی آن ندارید نادیده بگیرید. 

اصولی که باید آن را به خاطر بسپارید 

اموری که باید انجام دهید:

  • در کلاس‌های آنلاین و یا حضوری، برای یادگیری اصول اولیه و مفاهیم مالی، ثبت نام کنید.
  • گزارش‌های مالی هر فصل شرکت را بررسی کنید تا به مواردی که منجر به سود شرکت می‌گردند آگاهی پیدا کنید. 
  • با اعدادی که مربوط به ترازنامه مالی شرکت است کار کنید و پرسش‌های “چه می‌شود اگر” را برای خود مطرح کنید.

اموری که نباید انجام دهید:

  • هراس داشتن. (تجارت و امور مالی امور بسیار ساده و سرراستی هستند) 
  • به تنهایی پیش رفتن. یک مدیر اجرایی و یا عملکردی قابل اعتماد را انتخاب کنید که توانایی پاسخگویی به پرسش‌های شما را داشته باشد و به عنوان یک تابلوی راهنما برای شما عمل کند. 
  • نادیده گرفتن تاثیر مهارت‌های مالی را در کسب و کار. اگر می‌خواهید پیشرفت کنید نیازمند فراست و تیزهوشی در امور مالی هستید.

مطالب این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *