ارزش افزوده تابستونت رو به سپیدار بسپر…

مفهوم مالیات بر ارزش افزوده:

ارزش افزوده یا VALUE ADDED در قانون تجارت ایران، تعریف مشخص دارد. طبق ماده سوم قانون مالیات بر ارزش افزوده، تفاوت بین ارزش کالا یا خدمت عرضه شده با ارزش کالا یا خدمت خریداری شده در یک بازه زمانی مشخص، ارزش افزوده  است. ارزش افزوده را باید مالیات بر مصرف دانست و در  صدها کشور دنیا اجرا می شود. مالیات بر مصرف  را هر واسطه ای در  کسب و کار  کالا و خدمات، بایستی از مشتری دریافت  و به حساب سازمان امور مالیاتی کشور به  عنوان نماینده دولت، واریز کند.

طبق قانون، مالیات بر ارزش افزوده می بایست هر ۹۰ روز یک بار (البته با فرجه ۱۵ روزه) پرداخت شود. مشمولان قانون مالیات بر ارزش افزوده موظف هستند تا اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را از طریق سامانه مربوطه ارائه کرده  و مبلغ آن را واریز کنند تا مشمول جریمه دیرکرد پرداخت نشوند.

نحوه تهیه اظهارنامه ارزش افزوده:

1-     از منوی سمت راست وارد قسمت “حسابداری” شوید و از عملیات، “مالیات بر ارزش افزوده جدید” را انتخاب کنید. 

2-     در فرم باز شده، تاریخ شروع و پایان فصل مورد نظر جهت تهیه اظهارنامه را مشخص کنید.

3-      سپس با استفاده از کلید

 در پایین صفحه، فاکتورهای خرید و فروش و برگشتی ثبت شده در نرم افزار که در سیستم های “تأمین کنندگان و انبار” و “مشتریان و فروش” ثبت شده اند، فراخوانی می شود. پس از ذخیرۀ اطلاعات می­توانید فایل خرید و فروش فصلی را تهیه کنید.

4-     در آخر و پس از ذخیره فرم با استفاده از کلید پرینتر بالای صفحه می توانید فرمت چاپی اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را تهیه کنید و مطابق اطلاعات مندرج در آن، فیلدهای مرتبط در سامانه ارزش افزوده را پر نمایید.

مشاهده فهرست مالیات بر ارزش افزوده های ثبت شده و نحوه حذف آنها:

1-     از منوی “حسابداری” و از قسمت فهرست “مالیات بر ارزش افزوده” را انتخاب کنید.

2-     در فرم باز شده روی هر ردیف کلیک کنید و عملیات مورد نیاز را انجام دهید.

    توجه کنید که اطلاعات از آخرین مالیات بر ارزش افزوده ثبت شده امکان حذف وجود دارد. بطور مثال اگر مالیات ارزش افزوده زمستان  تهیه شده باشد، نمی توان مالیات ثبت شده برای پاییز را حذف نمود.

مشکلات کاربری:

سوالپاسخ (علل)
مبالغی را در سیستم حسابداري ثبت كرده ام، ولي در گزارش ماليات بر ارزش افزوده نشان داده نمی شود. علت چیست؟عملياتي كه به صورت دستي در سيستم حسابداري ثبت مي شوند، قابل گزارش گيري در سيستم فروش نمي باشند و در نتيجه در گزارش ماليات بر ارزش افزوده نیز قابل مشاهده نخواهند بود. نكته : در گزارش ماليات بر ارزش افزوده تنها اقلامي قابل مشاهده هستند كه در سيستم مشتریان و فروش/تامین کنندگان و انبار ثبت شده باشند.
چرا امکان حذف مالیات بر ارزش افزوده ثبت شده وجود ندارد؟1-      بعد از مالیات مورد نظر مالیات ارزش افزوده دیگری ثبت شده است. 2-      کاربر دسترسی حذف فرم مالیات بر ارزش افزوده را ندارد.

مطالب این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *