انواع اصلی گزارش های مالی

1- ترازنامه

ترازنامه یک صورت مالی است که وضعیت مالی یک شرکت شامل دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام شرکت را در یک مقطع زمانی گزارش می کند.

2-صورت سود و زیان

صورت سود و زیان که با عنوان گزارش P&L یا صورت درآمد نیز شناخته می شود، هزینه ها، درآمد و زیان یا درآمد خالص شرکت را در یک دوره زمانی مشخص گزارش می‌کند.

گزارش مالی شرکتی، اطلاعاتی در رابطه با جزئیات سود و زیان ارائه می‌دهد. صورت سود و زیان کسب و کارها، پس از تعیین هزینه‌های کلی و کسر آن از درآمد عملیاتی تعیین می‌شود. در قسمت بالایی گزارش‌های مالی منابع مختلف درآمد عملیاتی قابل مشاهده هستند.

اطلاعات بسیار مهمی از گزارش مالی شرکتی به دست می‌آید. این اطلاعات نشان می‌دهد که شرکت در حال سودآوری است یا چه میزان متحمل ضرر شده است. بنابراین با استفاده از گزارش‌های مالی، وضعیت مالی کسب و کارها تعیین می‌شود. پس با استفاده از این گزارش‌ها می‌توان اقدامات لازم در جهت کسب سود بیشتر و کاهش ضرر و زیان را انجام داد.

3- صورت جریان نقدی

صورت جریان نقدی گزارشی از فعالیت‌های جریان نقدی یک شرکت است که شامل فعالیت‌های عملیاتی، سرمایه‌گذاری و تامین مالی می‌شود. این صورت مالی معمولاً در مورد پول نقد تولید شده و هزینه شده در یک دوره زمانی معین گزارش می‌دهد.

4- صورت حقوق صاحبان سهام

این صورت‌ مالی تغییرات یک شرکت را در سود انباشته پس از انتشار سود سهام به سهامداران گزارش می‌کند و یکی از جنبه‌های مهم گزارشگری مالی است که به قیمت سهام کمک می‌کند.

گزارش نتایج عملیاتی

ترازنامه‌ها، اطلاعاتی همچون دارایی، بدهی و سهام یک شرکت را در یک بازه زمانی مشخص را نمایان می‌کند. این گزارش‌ها عملیاتی که باعث تغییر در شرایط مالی شرکت‌ها در بازه زمانی معین‌شده است را نشان نمی‌دهند.

بنابراین نتایج حاصل از عملیات مختلف در بازه زمانی معین سبب نگرانی سرمایه گذاران می‌شود. به همین جهت گزارش مالی شرکتی در اینجا حائز اهمیت می‌شود. این گزارش‌های مالی اطلاعات حاصل از عملیات مختلف را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند.

اطلاعات حاصل از نتایج عملیاتی شامل فروش، هزینه، سود یا ضرر است. با استفاده از گزارش مالی شرکتی، سرمایه گذاران عملکرد یک شرکت در گذشت را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. علاوه بر آن جریان پول نقد را نیز می‌توان به کمک این گزارش‌ها، موردبررسی قرار داد.

مطالب این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *