با سپیدار استهلاک بگیر…

محاسبه استهلاک:

اصلی ترین وظیفه سیستم دارایی ثابت محاسبه استهلاک برای دارایی می باشد که طبق آن استهلاک انباشته دارایی در هر دوره مشخص شده و برایش سند حسابداری صادر می گردد.

برای انجام محاسبه استهلاک پس از ورود به سيستم در منوي سمت راستوارد قسمتدارایی ثابت شده و در قسمت عملیات روی گزینه محاسبه استهلاک کلیک نمایید.

در پنجره‌اي كه در اختيار شما قرار ميگيرد، لیست تمامی دارایی نمایش داده می شود و می توانید با استفاده از انتخاب گر ستون در پایین فرم ، دارایی و یا دارایی های مورد نظر خود را از لیست انتخاب کنید و بر روی محاسبه استهلاک که در بالای لیست قرار دارد کلیک نمایید.

با کلیک بر روی آیکن محاسبه استهلاک پنجره ای باز می شود که باید در آن ماه مورد نظر خود را انتخاب نمایید. با انتخاب ماه مورد نظر محاسبات تا پایان آن ماه انجام می شود.

v     در فرم عملیات دارایی ، کلیه دارایی های شرکت نمایش داده می شود . از بالای فرم سمت چپ می توانید دارایی های قابل محاسبه را انتخاب نمایید. در این صورت دارایی هایی که وضعیتشان جاری یا بلا استفاده است و محاسبات برای آنها قابل انجام است نمایش داده می شود و دارایی ها با وضعیت حذف شده، فروش رفته، اسقاط شده و مستهلک شده نمایش داده نمی شوند.

صدور سند استهلاک:

بعد از انجام محاسبه استهلاک برای دارایی ها امکان صدور سند استهلاک به وجود می آید برای این منظور استهلاک پس از ورود به سيستم در منوي سمت راستوارد قسمتدارایی ثابت شده و در قسمت عملیات روی گزینه محاسبه استهلاک کلیک نمایید.

در پنجره‌اي كه در اختيار شما قرار ميگيرد، لیست تمامی دارایی نمایش داده می شود. سند حسابداری استهلاک به ازای تمامی دارایی هایی که در سیستم وارد شده است صادر می گردد بنابراین برای صدور سند باید تمامی دارایی ها تا تاریخی که می خواهید برایش سند صادر نمایید محاسبه استهلاک داشته باشند.

از فرم محاسبه استهلاک بر روی آیکن مروبط به صدور سند استهلاک کلیک نمایید. در پنجره ای باز می شود باید ماه مورد نظر خود را انتخاب نمایید. با انتخاب ماه مورد نظر سند حسابداری استهلاک برای تمامی دارایی ها تا پایان آن ماه صادر می گردد. صدور سند استهلاک به صورت ماه به ماه می باشد.

در صورتی که بخواهید یک سند به صورت تجمیع شده صادر شود باید تیک تجمیعی در فرم را بزنید.

v     برای حذف سند استهلاک از فرم محاسبه استهلاک بر روی آیکن مربوط به حذف سند استهلاک کلیک نمایید. در پنجره ای باز می شود باید ماه مورد نظر خود را انتخاب نمایید. با انتخاب ماه مورد نظر سند حسابداری استهلاک برای تمامی دارایی ها تا ابتدای آن ماه حذف می گردد.

v     برای مشاهده سند استهلاک صادر شده نیز از از فرم محاسبه استهلاک بر روی آیکن مربوط به مشاهده/ویرایش سند استهلاک کلیک نمایید. پنجره ای با عنوان سند استهلاک باز می شود و در صورتی که دسترسی مشاهده و ویرایش را داشته باشد دو گزینه مشاهده و ویرایش را در بالای فرم مشاهده می کند.

    سند مورد نظر را انتخاب و از بالای فرم گزینه مشاهده و یا ویرایش را کلیک کنید تا سند استهلاک نمایش داده شود.

مطالب این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *