تبانی بین شرکت ها و حسابرسان

حسابرسان منافع و دستمزد خود را از شرکت ها می گیرند، آیا این مسئله به خودی خود فساد آور نیست؟ آیا بهتر نیست حسابرس از طرف نهاد دیگری برای شرکت ها مشخص شود؟

بهنیا با اشاره به اینکه تقریباً در همه دنیا به همین صورت عمل می شود افزود : این یکی از اشکالات بورس است که بهتر است در این زمینه خود بورس پاسخگو باشد ، ولی طبق قانون شرکتها نمی توانند 4 سال متوالی با یک موسسه حسابرسی کار کنند و این یکی از اهرم های جلوگیری از فساد است که توسط بورس اعمال می شود.

بزرگ اصل نیز در پاسخ به این سئوال گفت : در همه دنیا فرآیند به همین شکل است و حسابرس شرکت را مجمع انتخاب می کند.

وی پیشنهاد انتخاب حسابرسان از طرف نهادی ثالث را رد کرد و افزود : این مسئله هم فسادهای خود را به دنبال دارد و مانند فرآیندهایی که احتیاج به مجوز گرفتن از نهاد دیگری دارند مسئله رانت ها و سفته بازی ها را ایجاد خواهد کرد.

در جواب این سئوال صفاتی مشکلات قانونی را مهم ترین مسئله پیش رو دانست و عنوان کرد : این قانون تجارت ما است که این حق را به صاحبان سهام یک شرکت می دهد تا حسابرس شرکتشان را انتخاب کنند.

چه راهکاری برای از بین بردن یا کاهش این جرم پیشنهاد می کنید ؟ آیا اینکه بورس لیستی از حسابرسان معتمد منتشر می کند که شرکت ها اجازه دارند حسابرس خود را فقط از بین آنها انتخاب کنند را موثر می دانید ؟

بهنیا با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد در واقع جرمی اتفاق نمی افتد بلکه حسابرسان به دلیل کتمان اسناد و مدارک توسط مدیران ، قادر به کشف جرائم ارتکابی نیستند افزود : افزایش حقوق حسابداران – سپردن کنترل کیفیت حسابرسی به دست خود جامعه حسابداران رسمی و حذف مناقصه در فرآیند انتخاب حسابرس می تواند در زمینه کاهش جرائم حسابرسان مفید باشد. صفاتی اعتقاد داشت : اولاً باید این اخلاق در جامعه نهادینه شود که هر کسی حق صحبت راجع به صلاحیت های حرفه ای که در آن تخصصی ندارد را نداشته باشد ، زیرا در بسیاری موارد افراد عادی تعریف جرم و تبانی در حسابرسی را نمی دانند و اظهار نظر می کنند ، دوماً ما در جامعه با کمبود حسابدار و حسابرس رسمی مواجه هستیم به گونه ای که شاید در حال حاضر در حدود 2000 نفر در جامعه حسابداران رسمی که از سال 1380 تشکیل شده است عضویت دارند و سالی 40 الی 50 نفر به آنها اضافه می شود چرا که 60 درصد اعضای این جامعه بالای 55 سال سن دارند و ما در زمینه تربیت نسل بعدی خوب عمل نکرده ایم.

مطالب این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *