تبانی در حسابرسی

راه کارها برای جلوگیری از تبانی در حسابرسی

گاهی ممکن است حسابرسان قادربه کشف جرم های اتفاق افتاده نباشند که علت آن مخفی کردن اسناد و مدارک توسط مدیر باشد .

اضافه کردن به حقوق حسابدارن سپردن کنترل کیفیت حسابرسی به دست خود جامعه حسابداران رسمی، حذف مناقصه در فرآیند انتخاب حسابرس، می توانن باعث جلوگیریاز تبانی شوند و همچنین باید در جامعه جا بیفتد.

هر شخصی حق صحبت کردن در رابطه با صلاحیت حرفه ای که در آن تخصصی ندارد را نداشته باشد، زیرا بعضی اوقات افراد عادی تعریف جرم و تبانی در حسابرسی را نمی دانند و اظهار نظر می کنند.

عواملی که باعث به وجود آمدن این تبانی می شوند، عبارتند از:

از طریق کوچک و بزرگ، استاد و شاگرد و با تجربه و بی تجربه، بسیار زیاد ذکر شده، تعدد قوانین متعارض و متناقض است، زیرا راه را برای قانون گریزی همه اشخاص ذی‌نفع باز گذاشته که مهم ترین دلیل وجود فساد در کشور است، که به تازگی طبق گزارشات و آمارهای انتشار یافته، ایران در رتبه فساد از بین ۱۷۷ کشور دنیا، رتبه ۱۴۴ را دارد و همچنین در ۸ سال گذشته ۵۶ رتبه کاهش داشته است.

که باید تجدید نظر کلی و سریعی در نحوه تصویب قوانین و اصلاح آن انجام شود و اگر این امر انجام نشود، مانند گذشته همچنان شاهد موارد تخلف و تقلب خواهیم بود.

ساده گرفتن کار حسابرسی داخلی و چشم پوشی در رسیدگی ها هم یکی از این عوامل است. زیرا مطالعات صورت گرفته نشان از آن دارد.

که با ضعف حاکمیت شرکتی، فساد مالی زیاد شده و به دنبال آن سرمایه‌گذاری مستقیم داخلی و خارجی کاهش، مخارج دولت افزایش و رشد اقتصادی کاهش یافته است.

و همینطور مواردی مثل عدم تدوین استانداردها و قوانین حسابرسی داخلی و نداشتن هدف مشخص در مفاسد و عدم استقرار نظام حاکمیت در شرکت ها که مراحل حسابرسی داخلی را را در نظر نگرفته اند که باغث مشکلات میشود.

مطالب این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *