حسابداری شرکت ها

در ایران شرکت‌های متعددی در حال فعالیت هستند که هر یک از این شرکت‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. تمام این شرکت‏ ها به منظور کسب سود فعالیت می‌کنند و از این رو بایستی از نظر مالی شفافیت داشته باشند. شرکت‏ های بزرگ و کوچک از قسمت‌های بسیاری ایجاد شده‌اند. امروزه به دلیل پیچیدگی و بزرگتر شدن شرکت ها و هم حساب های متعددی که ایجاد شده مدیر شرکت ها برای جمع آوری:ثبت و تهیه گزارشها افرادی را استخدام کردند که به صورت تخصصی این کار انجام دهند.

به همین دلیل کم کم رشته حسابداری ایجاد شد و افرادی که حسابداری را فرا گرفتند توانستند با ایجاد چهارچوب‌ها و قوانین منحصربه‌فرد، حساب‌های موجود در شرکت‌های مختلف را  جمع‌آوری کرده و آن‌ها را در قالب گزارش‌های گردآوری شده و مرتب به مدیر مجموعه ارائه دهند.

•انواع حسابداری شرکت ها

⨞حسابداری شرکت بازرگانی

⨞حسابداری شرکت پیمانکاری

⨞حسابداری شرکت تولیدی

🟡حسابداری شرکت بازرگانی

شرکت‌های بازرگانی مهم‌ترین فعالیت‌های آن‌ها با خارج کشور است. اغلب این شرکت‌ها کالا و اجناس را از خارج کشور به داخل کشور وارد می‌کنند و یا کالای داخلی را به خارج کشور صادر می‌کنند و به مشتریان می‌فروشند. این نوع شرکت‌ها ماهیت صادرات و واردات داشته و تبادلات ارزی در آن‌ها بسیار انجام می‌شود و در اغلب موارد به صورت واسطه ارزی عمل کرده و ارز مورد نیاز کشور را از خارج تامین و یا ارز داخلی را به ارزهای خارجی تبدیل میکنند.

بنابراین در حسابداری شرکت‌های بازرگانی ابتدا بایستی مشاهده کنید که شرکت تحت نظر شما در کدام زمینه فعالیت می‌کند. به عنوان مثال در صورتی که شرکت خدماتی است ثبت‌های خدماتی را به خوبی جمع‌آوری کرده و با ترکیب آن‌ها با ثبت‌های شرکت بازرگانی، گزارشات مرتبط با شرکت بازرگانی را جمع‌آوری کنید.

🟡حسابداری شرکت پیمانکاری

شرکت‌‌های پیمانکاری، سومین گروه از شرکت‌هایی هستند که در حال حاضر حسابداری آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. فعالیت این شرکت‌ها به شکلی است که در آن پیمانکاران با افراد حقیقی و حقوقی مختلفی قرارداد بسته و در ازای انجام کار در زمان معین، مبلغی را از آن‌ها دریافت می‌کنند که این مبلغ به عنوان دستمزد در قرارداد شرکت پیمانکاری ثبت می‌شود، در حقیقت همان درآمد شرکت است.

ممکن است یک شرکت پیمانکاری پروژه را در مدت زمان معین شده کامل نکرده و درصد خاصی از آن را انجام داده باشد.بدین ترتیب حسابداران باید براساس قرارداد و بندهایی که در آن قرار گرفته است، مبالغ خاصی را از طرف قرارداد دریافت کنند. علاوه‌بر این از آن‌جایی که هزینه پروژه‌هایی که شرکت‌های پیمانکاری به عهده دارند بسیار متنوع و بالا هستند.از این رو حسابداران بایستی دقت بسیار بالایی را صرف ثبت‌های مرتبط با هزینه این نوع شرکت‌ها کنند. بنابراین کوچک‌ترین خطا حسابداران در این شرکت‌ها موجب فسخ قرارداد و ضرر و زیان سنگین شرکت پیمانکاری می‌شود.

🟡حسابداری شرکت تولیدی

در یک شرکت تولیدی عمده فعالیت پرسنل این شرکت روی این مسئله منعطف است که با خرید مواد اولیه مورد نیاز محصول و کالایی را تولید و سپس به فروش برسانند. حسابداری شرکت تولیدی در تلاش است که با محاسبه قیمت تمام شده کالا علاوه‌بر بازگردانی سرمایه اولیه، سود قابل توجهی را نصیب شرکت و سهامدارن آن کند.و در حقیقت یکی از مهم ترین و پیچیده ترین فعالیت هایی که در حسابداری صورت می گیرد به دست آوردن قیمت تمام شده کالا است.

مهم‌ترین شرکت‌هایی که در جامعه مشغول به فعالیت هستند، شرکت‌های تولید محسوب می‌شوند؛ بنابراین زندگی جامعه به تداوم فعالیت آن‌ها وابسته است. این شرکت‌ها اقدام به تولید کالا و محصولات مختلف کرده و از این طریق کسب درآمد می‌کنند از قبیل:مواد غذایی.پوشاک.خودرو.لوازم خانگی و … .

شرکت سپید سیستم تهران به عنوان نمایندگی سپیدار و دشت همکاران سیستم در ارائه مشاوره و دمو رایگان بصورت حضوری در محل مشتری یا آنلاین و از راه دور مناسب ترین گزینه برای انتخاب سیستم و نرم افزار حسابداری و مالی به شما عزیزان ارائه خواهد کرد.

کافی ست با شماره های 91099150-021 و 09190910517 تماس گرفته و درخواست خود را مبنی بر دموی رایگان سیستم حسابداری اعلام نمایید.

مطالب این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *