حسابدار مالی کیست و چه وظایفی دارد؟

یک حسابدار  کسی است که به دانش حسابداری تسلط داشته و بتواند مسئولیت خطیر حسابرسی به امور اقتصادی یک سازمان را عهده‌دار شود. یک حسابدار مالی لازم است تا به‌صورت دوره‌ای وضعیت اقتصادی شرکت را بررسی کرده و گزارش آن را به مقامات بالا تحویل دهد. یک حسابدار مالی با بررسی‌های زیر به سازمان کمک می‌کند.

تنظیم و بررسی گزارشات

مدیران رده‌بالای یک شرکت، ممکن است نتوانند به‌صورت مستقیم از عملکرد ضعیف پرسنل، سطح فروش ماهانه یا … اطلاعات صحیح کسب کنند. این بر عهده واحد حسابداری مالی است که کلیه ضعف‌ها، عملکرد پرنسل، سطح فروش، سود و زیان‌ها و … را به مدیران رده بالای سازمان (در قابل گزارشات مالی) ارائه دهد. این اطلاعات همچنین به عنوان اسناد معتبر مالی باید در اختیار مأموران مالیاتی و سرمایه‌گذاران قرار گیرند.

مارا در سپیدار سیستم تهران نمایندگی دشت و سپیدار همراه کنید..

تعیین چشم‌انداز

تعیین چشم‌اندازهای تازه برای سازمان، در گرو اطلاعات صحیح مالی گذشته آن سازمان قرار دارد. وقتی مدیران رده بالای شرکت از عملکرد گذشته خود به خوبی آگاه شوند، می‌توانند برای آینده چشم‌اندازهای تازه‌ای تعیین کنند و در جهت رسیدن به آن‌ها، برنامه‌ریزی کنند. دستیابی به تاریخچه عملکرد مالی و اقتصادی شرکت برعهده واحد حسابداری مالی است.

آگاهی کامل از صورت‌ حساب‌ها

تمام اطلاعات مالی به همراه تمام جزئیات خرید و فروش‌ها، سود و زیان‌ها، مشتریان، سفارشات، حساب‌های معوقه و …. در بخش حسابداری مالی یک شرکت موجود است.

این اطلاعات برگ برنده مدیران برای اتخاذ تصمیمات جدید است. تنها به کمک این اطلاعات است که می‌توان نمودارهای عملیاتی شرکت را به حالت تعادل درآورد. همچنین اگر مشکل مالی یا حقوقی برای شرکت ایجاد شود، از روی این اطلاعات است که می‌توان موارد مشکل‌دار را تعقیب کرده و برای حل آن اقدام کرد.

وضعیت شغلی حسابداری مالی در کشورمان چگونه است؟

با اطمینان می‌توان گفت که هیچ رشته‌ای در کشور ما، به اندازه رشته حسابداری خواهان و بازار کار پررونقی ندارد. هرکس که حقیقتاً به امور حسابرسی در سازمان و کار با نرم‌افزارهای حسابداری موجود تسلط داشته باشد، به‌راحتی می‌تواند به عنوان حسابدار یک سازمان مشغول به کار شود.

لازم به ذکر است که در گذشته تنها سازمان‌های بزرگ و واحدهای تولیدی اقدام به استخدام حسابدار می‌کردند، اما در سال‌های اخیر حسابداری جایگاه برتری برای کسب‌وکارهای مختلف پیدا کرده است؛ به‌ طوری که امروزه هر کسب‌وکار کوچک یا بزرگ (از فروشگاه‌های کوچک گرفته تا کارخانجات بزرگ) از حسابداران برای ثبت و بررسی‌های مالی خود استفاده می‌کنند.

مطالب این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *