شرکت های سرمایه گذاری

سود شرکت های سرمایه گذاری :

الف) سود نقدی

این قسمت از سود را شرکت سرمایه‌گذاری در ازاء هر سهم، به صاحب سهام پرداخت می‌کند. نرخ بازده نقدی نیز مانند صندوق های سرمایه گذاری، از تقسیم مبلغ سود پرداختی به هر سهم بر ارزش هر سهم محاسبه می‌شود.

ب) عواید سرمایه‌ای

این بخش از درآمد بابت افزایش ارزش سهام شرکت حاصل می‌شود و ناشی از افزایش ارزش اوراق بهادار موجود در سبد دارایی‌های شرکت است، درست مثل صندوق های سرمایه گذاری.

به این ترتیب اگر بخواهیم بازده کل سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه‌گذاری را به دست آوریم، مجموع این دو بخش را بر ارزش سرمایه‌گذاری اولیه تقسیم می‌کنیم. حاصل این تقسیم می‌تواند نشان دهنده عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری باشد و از فرمول زیر محاسبه می‌شود:

هرچند بازده کل سرمایه گذاری یکی از شاخص‌های مهم برای بررسی نحوه عملکرد یک شرکت سرمایه‌گذاری یا هر نهاد مالی دیگر است، اما موضوع دیگری نیز باید مد نظر سرمایه‌گذاران قرار بگیرد و آن میزان ریسک در سرمایه‌گذاری است.

ارزش گذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری

ارزش گذاری سهام شرکت های سرمایه گذاری بر دو اساس صورت می‌گیرد:

  1. روش خالص ارزش دارایی‌ها:

خالص ارزش دارایی‌های یک سهم در واقع ارزش یک سهم از شرکت سرمایه‌گذاری و معادل ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) در صندوق های سرمایه گذاری است. این روش بر ارزش روز یا ارزش منصفانه برآوردی دارایی‌ها و اوراق بهادار شرکت استوار است.

به عبارتی این ارزش برآوردی از ارزش ذاتی یک سهم شرکت را نشان می‌دهد و مانند صندوق های سرمایه گذاری از تقسیم خالص دارایی‌های شرکت (با کسر بدهی‌های شرکت) بر تعداد سهام متعلق به سهام‌داران به دست می‌آید.

  1. روش ارزش بازار:

از آنجا که سهام تعدادی از شرکت‌های سرمایه گذاری در بازار سهام پذیرفته شده و مورد معامله قرار می‌گیرند، ارزش دیگری بر اساس میزان عرضه و تقاضای بازار پیدا می‌کنند. این ارزش می‌تواند با ارزش خالص دارایی‌ها متفاوت باشد و از این جهت با صندوق های سرمایه گذاری فرق دارد، البته به جز صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF)

مطالب این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *