صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان وجوه نقد یکی از صورت های مالی اساسی است که هر شرکت سهامی در بورس ملزم به گزارش آن به عموم است. این صورت مالی نشان می دهد، وجوه نقد از چه منابعی به شرکت می آیند و در کجا مصرف می شوند.

به عبارتی در صورت جریان وجوه نقد، اطلاعات مربوط به تمام جریان های نقدی ورودی یک شرکت ( که از عملیات شرکت و سرمایه گذاری ها خارجی‌ اش دریافت می‌کند)، همین طور تمام جریان های نقدی خروجی (که برای فعالیت‌های تجاری و سرمایه گذاری ها مصرف می کند) را در طول یک بازه زمانی مشخص گزارش می کند.

جریان نقدی برای فعالیت سرمایه گذاری

دسته فعالیت‌های سرمایه‌گذاری، جریان های نقدی ای را شامل می شود که به دارایی های غیر جاری (ثابت) مرتبط هستند.

برای مثال: خرید زمین، ساختمان، تجهیزات و ماشین آلات، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دیگر مثل خرید سهام در بازار بورس. حتی خرید یک شرکت به صورت کامل که به آن تملّک هم گفته می شود. همین طور، تمام مخارج و عایدی مرتبط با فعالیت های سرمایه گذاری نیز در همین دسته گزارش می شوند مگر آنها که به فعالیت های عملیاتی مربوط باشند. مخارج سرمایه‌ای هم در این دسته قرار می‌گیرد.

جریان نقدی برای فعالیت عملیاتی

این دسته شامل مواردی می‌شود که در صورت سود وزیان گزارش می شوند. البته اگر در همان دوره زمانی به صورت نقدی دریافت یا پرداخت شده باشند.

برای مثال فقط درآمدهایی در این دسته ثبت می شوند که شرکت پول آن‌ها را به‌صورت نقدی از مشتری دریافت کرده باشد وفقط هزینه هایی گزارش می شوند که شرکت نقداً آن ها را پرداخت کرده باشد. پس مانندصورت سود و زیان است،

جریان نقدی برای فعالیت تامین مالی

 آخرین دسته، جریان‌های نقدی مربوط به فعالیت های تامین مالی  است. در این بخش جریان‌های نقدی مربوط به تامین مالی شرکت گزارش می شود. تراکنش هایی که شرکت وجه نقد مورد نیاز خود را از منابع خارج از شرکت تامین می کند.

برای مثال: وجوه دریافتی از انتشار سهام، افزایش سرمایه از آورده ی نقدی. همین طور وجوه دریافتی و پرداختی بابتوام بانکی یااوراق بدهی پرداخت های نقدی بایت تامین مالی نیز در همین دسته قرار می گیرند.

مطالب این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *