مقایسه شرکت سرمایه گذاری با هلدینگ و صندوق سرمایه گذاری

تفاوت شرکت سرمایه گذاری با هلدینگ (Holding)

هلدینگ یا شرکت مادر بر خلاف شرکت‌های سرمایه گذاری، سهام شرکت‌ها را می‌خرد و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند تا بتواند آن‌ها را مدیریت و کنترل کند. اما همانطور که گفتیم، شرکت‎های سرمایه‌گذاری سهام شرکت‌های بورسی و غیر بورسی را می‌خرند و می‌فروشند تا برای سهام‌داران خود سود بسازند و در مدیریت شرکت‌هایی که سهامشان را خریداری کرده‌اند، دخالتی ندارند.

بنابراین شرکت‌های سرمایه گذاری زمانی سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود را می‌فروشند که سود خوبی نصیبشان شود، در حالی که شرکت های هلدینگ سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود را جز در موارد خاص نمی‌فروشند. مراحل ثبت این دو مدل شرکت شبیه به هم است و تنها تفاوتشان در سرمایه اولیه لازم برای ثبت است. به این صورت که سرمایه اولیه لازم برای ثبت شرکت هلدینگ در صورتی که سهامی خاص باشد 50 میلیارد ریال و در صورتی که سهامی عام باشد 100 میلیارد ریال است، اما شرکت سرمایه‌گذاری تنها در قالب سهامی خاص و با سرمایه اولیه 1 میلیون ریال به ثبت می رسد.

تفاوت شرکت سرمایه گذاری با صندوق سرمایه گذاری

در صندوق های سرمایه گذاری هر زمانی که سرمایه گذار می‌خواست، با ابطال واحدهای سرمایه گذاری از صندوق خارج می‌شد و سرمایه‌اش را نقد می‌کرد، اما در شرکت‌های سرمایه‌گذاری این امکان به راحتی فراهم نیست. بلکه یک سرمایه‌گذار در شرکت اگر قصد خروج و دریافت نقدی سرمایه‌اش را داشته باشد، باید سهام خود را به شخص دیگری منتقل کند.

به عبارتی سرمایه یک صندوق سرمایه گذاری باز است و هر کسی می‌تواند با خرید واحد سرمایه گذاری وارد صندوق شود و سرمایه صندوق افزایش یابد، در حالی که سرمایه در شرکت سرمایه‌گذاری باز نیست و ورود و خروج سرمایه در قالب افزایش یا کاهش سرمایه و با طی تشریفاتی که در قانون تجارت ذکر شده، انجام می‌شود.

همچنین خرید سهام در شرکت های سرمایه گذاری به راحتی خرید واحد سرمایه گذاری در صندوق‌ها نیست و اگر کسی بخواهد سرمایه‌اش را وارد یک شرکت کند، در واقع باید سهام شخص دیگری را که قصد خروج دارد خریداری کند.

بنابراین می‌توان گفت قابلیت نقدشوندگی سهام در شرکت‌های سرمایه گذاری نسبت به صندوق های سرمایه گذاری بسیار کم است.

مطالب این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *