یک حسابدار چه چیزهایی باید بلد باشد ؟

  • مهارت اول : تجزیه و تحلیل و صدور اسناد حسابداری

پیش‌نیاز توانایی برای صدور اسناد حسابداری، داشتن دانش کافی در زمینه مفاهیم نظریه حسابداری است. یک حسابدار باید شناخت درستی از سیستم اطلاعاتی در حسابداری داشته باشد و بداند که وظیفه اش چیست. از پایه‌ای ترین مهارت‌های حسابداری، می‌توان به تجزیه و تحلیل آثار و رویدادهای مالی بر روی عناصر اصلی حسابداری نام برد که در حقیقت بر اساس معادله حسابداری تعریف می‌شوند.


معادله حسابداری

بنابراین حسابداران در شروع کار حسابداری باید تمام تلاش و همت خود را برای ارتقاء مهارت در صدور اسناد حسابداری بکار گیرند تا بدینوسیله نقش حسابداری خود را به شایستگی به نمایش گذاشته و زمینه رشد، پیشرفت و امنیت شغلی خود را فراهم نمایند.

  • مهارت دوم : نرم افزارهایی که یک حسابدار باید بداند

با گسترش دنیای تجارت و به تبع آن فراوانی رویدادهای مالی در شرکتها، استفاده از ابزارهای نوین برای ثبت، نگهداری و گزارش‌گیری از رویدادهای مالی امری ضروری است. بنابراین حسابداران برای حضور در بازار کار و قبول مسئولیت حسابداری می‌بایست مهارت استفاده از نرم افزارهای حسابداری را بخوبی آموزش ببیند.

یکی از مهمترین ویژگی‌های حسابداران حرفه ای این است که فردی که قصد حضور در بازار کار حسابداری را دارد بطور حتم باید در زمینه افزایش مهارتِ کار با نرم افزارهای حسابداری برنامه‌ریزی کند. شناخت انواع نرم افزارهای حسابداری از لحاظ کارکرد برای حسابداران امری بسیار ضروری است.

  • مهارت سوم : آشنایی با کاربرد اکسل در حسابداری

یکی از مهمترین وظایف حسابداران، تولید و ارائه گزارشات مالی است. چون گزارشات مالیِ سودمند می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری مدیران قرار گیرد. کیفیت اطلاعات مالی و شکل ظاهریِ گزارشات از اهمیت خاصی برخوردارند. حال برای اینکه بتوانیم مهمترین وظیفه حسابداران را بخوبی انجام دهیم، نیازمند استفاده از ابزارهای کاربردی هستیم.

یکی از ابزارهای پرکاربرد و دارای قابلیت‌های بالا که در سیستم اطلاعاتی قرار می‌گیرد، نرم افزار Excel یا صفحه گسترده است که به قول یکی از حسابداران با تجربه می‌توان نام آن را جواهری گرانبها در دستان حسابداران نامبرد.

برنامه Excel در سیستم اطلاعاتی حسابداری کاربرد‌های فراوانی دارد. هم اکنون از نرم افزار Excel در تهیه و ارائه صورت حقوق و دستمزد، تهیه جدول بهای تمام شده، تهیه صورتهای مالی اساسی، محاسبات استهلاک، عملیات حسابرسی، مدیریت و کنترل موجودی انبارها، کنترل نقدینگی، تهیه و ارائه گزارشات سود و زیان و حسابداری مدیریت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حرفه حسابداری، حسابدارانی که توانمندی سطح بالا در استفاده از برنامه Excel را دارا هستند، مزیت رقابتی بیشتری نسبت به سایر حسابداران دارند.

  • مهارت چهارم : توانایی استفاده از قوانین و مقررات مالیاتی، بیمه و کار و تجارت

همه کسب و کارها در سیستم اطلاعاتی حسابداری موظفند موازین قانون بیمه و مالیات را رعایت کنند و هر ساله اظهارنامه عملکرد (مالیات بر درآمد) تهیه و به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. علاوه بر این مکلفند طبق ماده ۱۶۹ ق.م.م صورت معاملات فصلی تهیه و ارائه دهند، در صورتی که کالای مشمول مالیات و ارزش افزوده می‌فروشند نیز مکلفند رعایت تکالیف قانون مالیات حقوق کارکنان را تهیه و ارسال کنند. دفاتر قانونی تهیه، تحریر و ارائه دهند، این موارد همه مربوط به قوانین مالیاتی است.

  • مهارت پنجم : محاسبه و ثبت اسناد حسابداری حقوق و دستمزد

معمولا در مصاحبه‌های شغلی از سوالاتی که می‌پرسند، مربوط به حوزه حقوق و دستمزد و مزایا، نحوه محاسبه و پرداخت آن می‌باشد. حسابداران از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح لازم است مبانی قانونی حقوق و دستمزد، حداقل حقوق پایه وزارت کار، مزایای قانونی، کسورات قانونی و نحوه‌ی صحیح محاسبه و ثبت حقوق و دستمزد را نیز فرا بگیرند. یک حسابدار خوب علاوه بر اینها می‌بایست مهارت محاسبات حقوق و دستمزد و مزایا با برنامه Excel و نرم افزارهای حقوق و دستمزد را بصورت کاربردی دارا باشد.

تمام کسب و کارها از کوچک تا بزرگ نیازمند حسابدارانی هستند که توانایی محاسبه حقوق و دستمزد را داشته باشند.

چنانچه فردی تلقی حسابدار از خود دارد، الزامی است مهارت و توانایی محاسبات حقوق و دستمزد، کسور قانونی و عملیات حسابداری آنرا بدرستی بداند. حسابداران با تجربه می‌دانند در پایان سال مزایایی که بر حسب قانون، شرکت‌ها ملزم به پرداخت آن به کارکنان هستند، چگونه محاسبه می‌شود و نیز نحوه تسویه حساب با کارکنانی که از شرکت خارج می‌شوند یا ترک کار می‌نمایند را به خوبی میدانند.

مطالب این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *