انتخاب سبک مدیریتی مناسب

کدام سبک مدیریتی مناسب شما است؟

یک سبک مدیریت مناسب، مکمل فرهنگ سازمان شما است. اگر هم نامناسب باشد می‌تواند باعث تخریب فرهنگ سازمان شود. حال بگذارید ببینم برای فرهنگ‌های سازمانی گوناگون چه سبک‌های بهتر هستند.

  • موشکافی شدید و سازگاری کم: اگر سازمان شما چنین فرهنگی دارد، سبک‌های مدیریتی دمکراتیک می‌توانند فرهنگ‌سازمانی شما را تخریب کنند؛ زیرا باعث ایجاد ناسازگاری و خستگی بین کارمندان هم‌فکر می‌شوند.
  • دارای افرادی با فکر بسیار باز و سازگاری زیاد: چنین فرهنگ‌های سازمانی وقتی مدیریتی دمکراتیک داشته باشند، شکوفا خواهند شد. مدیریت خودکامه در این فرهنگ‌های سازمانی باعث نابودی سازمان می‌شود.
  • بسیار روان رنجور و کمتر سازگار: در این فرهنگ‌سازمانی شما به مدیرانی نیاز دارید که در رهبری خدمتگزار (Servant Leadership)، تبادل‌گرا (Transformational) و تحول‌گرا (Transformational) ماهر باشند. رهبری خدمتگزار این توانایی را دارد که فرهنگ‌سازمانی را در طول زمان تغییر دهد.
  • بسیار برون‌گرا و تا حدی موشکاف: مدیران کاریزماتیک با عصاره‌ای از مدیریت تبادل‌گرا، کسانی هستند که سازمان شما دقیقا به آن‌ها نیاز دارد.

اگر اشتباه کنیم چه؟

اگر سبک مدیریتی غلطی را برای سازمان انتخاب کردیم، چه‌کار باید بکنیم؟ آیا همچنان بر سبکی که تناسبی با فرهنگ‌سازمانی شما ندارد، اصرار خواهید کرد و آن را تغییر نخواهید داد؟

تا زمانی که شما سبکی را انتخاب کنید که کامل‌کننده سازمان شما باشد همه‌چیز خوب است. اگر در انتخاب دقت نکنید و پارامترهای مختلف را در نظر نگیرید، نتایج بدی خواهید گرفت. در این صورت کاهش کارایی، کیفیت ضعیف کار، ترک کارمندان و سود کم بخشی از واقعیت روزانه سازمان شما خواهد شد.

مدیرانی که عالی هستند، می‌توانند رهیافت مدیریتی خود را متناسب با کارکنان خود تنظیم کنند؛ زیرا آن‌ها ارزش این کار را می‌دانند و می‌فهمند که چنین کاری برای کارمندانشان چه خوبی‌هایی دارد.

اگر می‌خواهید مدیری عالی باشید، سبک مدیریتی درستی را انتخاب کنید. با این کار شما به آدم‌های اطرافتان نشان می‌دهید که وجودتان ضروری و مفید است.

مطالب این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *