شفافیت مالی در سازمان‌های مردم‌نهاد

استانداردسازی رویه‌های مالی 

آیا سازمان شما از یک مجموعه رویه‌های مالی مشخص استفاده می‌کند و یا این که هر تیمی در سازمان به شکل دلخواه خود مسائل مالی را مدیریت می‌کنند؟ زمانی که هر بخشی از سازمان به شکل دلخواه خود رویه‌های مالی را اداره کند، نه تنها اثر منفی بر بازده کاری سازمان گذاشته و هزینه‌های اضافی و غیرضروری بر سازمان تحمیل می‌شود، بلکه شفافیت عملکرد نیز از بین می‌رود.

استفاده از رویه‌های استانداردسازی شده از سوتفاهم‌های حسابرسی و حسابداری جلوگیری کرده و به مدیریت مالی سرعت می‌بخشد و به سازمان کمک می‌کند تا شفافیت مالی داشته باشد،

چرا که اعضای سازمان از نحوه کارکرد سیستم مالی آگاه خواهند بود و هر زمان که کسی درخواست دسترسی به سیستم مدیریت مالی سازمان را داشته باشد، می‌تواند به سادگی به اطلاعات لازم دسترسی یابد.

 استانداردسازی رویه‌های مالی به افزایش شفافیت با اعضای سازمان کمک می‌کند و تا حد قابل توجهی عملکرد مالی سازمان را در مقابل حامیان مالی و نیز عموم شفاف می‌سازد. اما به تنهایی برای شفاف‌سازی کافی نخواهد بود.

به روزسازی اطلاعات مالی  

به روزسازی اطلاعات مالی به ویژه زمانی که مبلغ بزرگی از یک حامی مالی جدید و حتی از یکی از حامیان مالی سابق دریافت می‌شود اهمیت بسیاری دارد. به علاوه، داده‌های مالی با هزینه‌های بالا نیز باید سریعا به روز شوند، چرا که سازمان باید با اعضای خود و نیز با حامیان مالیش شفاف باشد. 

اگر سازمان با بحران مالی مواجه است و یا پیش‌بینی می‌کند که در آینده نزدیک ممکن است دچار بحران مالی شود، باید به طور شفاف شرایط خود را با حامیان مالی در میان بگذارد. و اگر سازمان عملکرد خود را بسیار موفقیت آمیز می‌داند، باید سعی کند موفقیت خود را به حامیان مالی و عموم نشان دهد.  

قابلیت دسترسی به اطلاعات  

مدیریت سازمان‌های مردم‌نهاد باید در مقابل اعضا و کارکنان خود و نیز در مقابل عموم پاسخگو و شفاف عمل کنند تا بتوانند اعتمادشان را جلب کنند. 

به همین منظور ، سازمان‌های غیردولتی، مردم‌نهاد و خیریه همه در مقابل قانون موظف هستند که اطلاعات مالی خود را در صورت درخواست در اختیار عموم بگذارند. اعضای هیات مدیره لازم است به اطلاعات مالی دسترسی داشته باشند و بر آنها نظارت داشته باشند. 

راهبران یک سازمان مردم‌نهاد، باید خود سردمدار شفافیت و پاسخ‌گویی باشند و سعی کنند در اولین قدم سازمان خود را از هر لحاظ شفاف سازند. 

مطالب این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *