کاربرد نرم افزارهای حسابداری

نرم افزارهای حسابداری به منظور کنترل مداوم و اثربخش معامله‌های مالی در یک سازمان به کار می‌روند و مواردی مانند دفتر‌کل، حساب‌های دریافتی، حساب‌های غیرقابل پرداخت، دستمزد کارکنان و گزارش‌گیری بر‌اساس خواسته‌های مدیران ارشد را کنترل می‌کنند. نرم افزارهای حسابداری پایه‌ای، کارهای پایه‌ای مانند مدیریت حساب‌های بانکی، بررسی ضمانت‌های بانکی برای بررسی پروژه‌های مختلف و… را انجام می‌دهند.

حسابداری پایه‌ای هسته یک سیستم حسابداری را تشکیل می‌دهد و نیازهای مدیریت مالی را تامین می‌کند.

برخی از نرم افزارهای حسابداری به صورت پروژه‌ای تعریف می‌شوند؛ یعنی براساس پروژه‌ای که در یک صنعت خاص و در زمان و مکان مشخص وجود دارد، طراحی می‌شوند تا نیازهای مربوط به آن‌ را رفع کنند.

در نرم افزارهای حسابداری پروژه‌ای، هزینه‌ها در طول انجام پروژه، بررسی و محاسبه می‌شوند تا مدیران ارشد بتوانند تصمیم‌گیری‌های درستی داشته باشند. همچنین نرم افزارهای حسابداری مدیریت تنخواه، به منظور مدیریت تنخواه و بررسی جریان نقدینگی تخصیصی به واحدهای عملیاتی مختلف طراحی می‌شوند و تلاش می‌کنند تا روند پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای و هزینه‌های آن را بررسی کنند.

این نرم افزارها در شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی کاربرد زیادی دارند.

نوع دیگری از نرم افزارهای حسابداری به منظور مدیریت موجودی طراحی می‌شوند تا برای به حداکثر رساندن سود، کاهش اتلاف هزینه و کاهش استهلاک به مدیران شرکت‌ها کمک کنند.

یکی دیگر از پرکاربردترین نرم افزارهای سیستم حسابداری، مدیریت فاکتور و صورت‌حساب است که از مغازه‌های کوچک تا شرکت‌های بسیار بزرگ به آن‌ها احتیاج دارند. این نرم افزارها به منظور بررسی پرداخت‌های مشتری به صورت اتوماتیک و کاهش خطای انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نرم افزارهای بودجه‌بندی و پیش‌بینی، یکی دیگر از نرم افزارهای حسابداری هستند که کاربردهای زیادی دارند. پیش‌بینی هزینه‌ها باعث می‌شود تا مدیر ارشد تصمیم‌گیری‌های درستی برای آینده سازمان داشته باشد. برخی دیگر از نرم افزارهای سیستم حسابداری، دارایی‌های ثابت را بررسی می‌کنند.

این نرم افزارها معمولا در شرکت‌های سهامی عام کاربرد زیادی دارند. کارایی این نوع سیستم‌ها به صورتی است که دارایی‌های ثابت را با ارائه یک پایگاه مرکزی از دارایی مانند زمان ورود و خروج تا تاریخچه حسابداری کنترل می‌کنند.

هنگام خرید نرم افزارهای حسابداری باید به ۴ ویژگی آن توجه داشته باشید که عبارت‌اند از:

1- شرکت‌های معتبر ارائه نرم افزار را شناسایی کنید

2- دقت کنید که نرم افزار متناسب با نیازهای شما باشد

3- قابلیت ارتقا داشته باشد

4- گزارش‌های تحلیلی و کاربردی ارائه کند

مطالب این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *