خبرهای بانکی

رکورد بی سابقه تورم اجاره در تیر ماه 1401+نمودار

مقایسه شاخص قیمت مصرف کننده با موقعیت مشابه خود در سال گذشته همان تورم نقطه ای است. این متغیر در کل کشور برابر با 54 درصد درج شده که در بازه 26 ساله اقتصاد ایران سابقه نداشته است.

رکورد بی سابقه تورم اجاره در تیر ماه 1401+نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در تورم اولین ماه تابستانی کشور چند اتفاق مهم رخ داده است. نخست در این ماه تورم ماهانه با افت 7.6 واحد درصدی نسبت به ماه قبل مواجه شده و در نهایت به 4.6 درصد رسیده است.این ارقام نشان می دهد سرعت تورم کم شده اما هنوز هم در سطح بالایی قرار دارد. اتفاق مهم دیگر به رکوردزنی سهم اجاره در این ماه اشاره داشته است.

در نهایت رشد ماهانه قیمت ها در تیر ماه موجب شد تا سومین اتفاق رکوردزنی تورم نقطه ای در کشور باشد. طبق داده های آماری این تورم در بازه 26 ساله بیشترین سطح را داشته است. برای توضیح سه ادعای فوق کافی است روند داده های مرکز آمار را در بازه های مختلف مورد ارزیابی قرار داد.

رکوردزنی 20 ماهه تورم ماهانه در تیر ماه 1401

زمانی که تورم ماهانه خرداد ماه به 12.2 درصد رسید نظرات کارشناسی پیرامون این موضوع آن بود که تورم یک شوک مقطعی دریافت کرده است. در ماه پیش تحلیل گران معتقد بودند این شوک گذرا بوده و در ماه های بعد کنترل خواهد شد. اما اکنون تورم تیر نشان می دهد هنوز راه بیشتری تا کاهش تورم مانده است.

در همین رابطه اگر داده خرداد را یک استثنای آماری بدانیم و آن را از مقایسه حذف کنیم مشاهده می شود تورم تیر در قیاس با 20 ماه گذشته سطح بالایی داشته است. یعنی از فروردین ماه 1399 تاکنون ثبت این شاخص بی سابقه بوده است.

این درحالی است که البته نمی توان از تغییر ایجاد شده از شوک ناگهانی خرداد چشم پوشی کرد. این موضوع موجب می شود تا تورم نقطه ای تحت تاثیر رشد شاخص قیمت مصرف کننده در تیر ماه رکورد بی سابقه را در 26 سال گذشته ثبت کند.

رشد فروش اوراق در سال 1401

به طورکلی یکی از مسیرهای درآمدزایی دولت که اتفاقا مسیری مفید و غیر تورمی برای جامعه به شمار می آید حراج اوراق بدهی دولتی است. در این بازار اوراق را دولت به مشتریان خود اعم از بانک ها و بورسی ها می فروشد.

در این صورت عایدی اوراق فروخته شده مستقیما به خزانه دولت واریز شده و در ادامه موجب می شود تا دولت بخشی از کسری خود را تامین کرده و در این صورت برداشت آن از تنخواه بانک مرکزی کمتر شود. در این حالت پایه پولی رشد کمتری داشته و درنهایت از سرعت تورم جلوگیری به عمل می آید.

در همین رابطه در هفته های سال جاری مجموعا دولت توانسته 22 هزار و 230 میلیارد تومان اوراق به مشتریان خود بفروشد . این در حالی است که در موقعیت مشابه خود در سال گذشته این رقم برابر با 5 هزار میلیارد تومان بوده و تاکنون رشدی 350 درصدی داشته است. اما هنوز هم در مقایسه با دو سال قبل خود کمتر است.

 در سال 1399 تا 24 تیر ماه حجم اوراق فروخته شده در بازار اولیه برابر با 37 هزار و 800 میلیارد تومان بوده که از رقم فعلی تقریبا 70 درصد بیشتر بوده است.

 جدای از این دو موضوع یک تفاوت اصلی دیگر هم در این بازار به چشم می خورد و آن هم رنج نرخ سود موزون در این بازار است.

رکوردزنی بسط پول در دو بازار بین بانکی

در هفته سوم تیر ماه بانک مرکزی در بازار باز در حدود 59 هزار و 900 میلیارد تومان پول تزریق کرد. این سومین هفته متوالی بسط ثابت پول در این بازار بود.

این در حالی است که در بازار بین بانکی یا بازار شبانه میزان مداخله بانک مرکزی رکورد نه ماهه را ثبت کرد. طبق آمارهای این نهاد از وضعیت معاملات در بازاربین بانکی هفته سوم  تیر ماه تقریبا 22 هزار و 660 میلیارد تومان اعتبارات قاعده مند به بانک ها داده شده که علامتی از بسط نقدینگی بانک مرکزی در این معاملات به شمار می آید.

بنابراین مجموع نقدینگی بسط داده شده در این بازار برابر با 82 هزار و 560 میلیارد تومان بوده که از این میزان در یک ماه گذشته فراتر بوده است. به عبارت دیگر نقدینه خواهی بانک ها در هفته سوم تابستان رشد داشته و همچنان مسیری صعودی دارد. این در حالی است که در مقابل نرخ سود مداخله بانک مرکزی در این بازار ها بالا رفته است. زمانی که هزینه ها بالا رفته و رشد معاملات نیز صورت می گیرد می توان گفت افزایش تقاضا عامل اصلی رشد معاملات بوده است.

مطالب این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *