معافیت مالیاتی

بر اساس این ابلاغیه:

 درآمد یک ساله حقوق کارکنان دولتی و غیر دولتی مندرج در احکام کارگزینی شامل حقوق و

 مزایا و انواع پرداختی‌ها و کارانه‌ها به استثنای عیدی (پاداش پایان سال) تا سقف ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معاف از مالیات است.


نسبت به مازاد ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا سقف ۱۸۰ میلیون تومان در سال، ۱۰ درصد مالیات

نسبت به مازاد ۱۸۰ میلیون تومان تا ۳۰۰ میلیون تومان در سال، ۱۵ درصد مالیات

نسبت به مازاد ۳۰۰ تا ۴۲۰ میلیون تومان در سال، ۲۰ درصد مالیات
نسبت به مازاد ۴۲۰ میلیون تومان به بالا در یک سال، ۳۰ درصد مالیات

گفتنی است در صورت محاسبه مالیات در حقوق به صورت ماهانه، درآمد از محل حقوق تا ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، معاف از مالیات است

مراحل تعیین و تصویب معافیت مالیات حقوق و نرخهای مالیات حقوق

میزان معافیت مالیات حقوق ابتدا توسط دولت تعیین واز طریق لایحه بودجه سنواتی به مجلس تقدیم می گردد. سپس مبلغ معافیت پیشنهادی دولت در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی بررسی می شود .

معمولاٌ پس از بررسی دو حالت پیش می آید ، یکی اینکه مبلغ پیشنهادی معافیت مالیات حقوق دولت پذیرفته و در حالت دوّم اینکه مبلغ پیشنهادی معافیت حقوق تغییر داده می شود .

بنابر رسم چند ساله گذشته تصویب بودجه سنواتی در مجلس شورای اسلامی ، معافیت مالیاتی حقوق پیشنهادی دولت تغییرکرده ویا سقف معافیت مالیاتی افزایش و یا بدون تغییر و نرخهای مالیات حقوق پس از سقف معافیت پلکانی تصویب می شود .

طبق آئین نامه داخلی مجلس لایحه بودجه سنواتی دولت ابتدا درکمسیون تلفیق بودجه، تبصره های آن بررسی می شود ؛ سپس برای تصویب در دستورکار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و در شور مجلس با حضور نماینده دولت و نمایندگان مجلس و شورای نگهبان تبصره های لایحه دولت بررسی و پس از اظهارنظر نمایندگان مخالف و موافق ، رأی گیری بعمل می آید و در نهایت پس از تائید شورای نگهبان بصورت قانون در می آید و به دولت برای اجرا ابلاغ می شود. پس از ابلاغ قانون بودجه کل کشور به دولت ، متعاقب آن سازمان امور مالیاتی کشور متوّلی امور اجرایی مالیات کل کشور اقدام به صدور بخشنامه معافیت مالیات حقوق و انتشار آن می نماید و با صدور بخشنامه قانون معافیت مالیات حقوق به مرحله اجرا در می آید

جدول افزایش حقوق قانون کار سال ۱۴۰۱ اعلام شد+مقایسه با حقوق ۱۴۰۰ ( ۱۹ اسفند ۱۴۰۰)

مطالب این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *