سيستم حسابداری سپيدار

سيستم حسابداری سپيدار

تمامی فروشگاه‌ها لازم خواهد بود که به سیستم‌های مورد تأیید حسابداری چون؛ نرم افزار جامع و تخصصی حسابداری سپیدار تجهیز شده باشند. ولی آیا می‌دانید که سیستم حسابداری سپیدار از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است! چه تفاوت‌هایی با هم‌دیگر دارند؟ کدام یک از نرم افزارهای حسابداری می‌تواند برای کسب‌وکار شما بهتر و مطلوب‌تر باشد؟ اگر که شما به دنباله‌ی پاسخِ پرسش‌های مطروحه هستید و قصد آشنایی با سیستم حسابداری را دارید، این مطلب از نوشتار سپیدار برای شما می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

اصلاً سیستم حسابداری چیست؟

سیستم حسابداری به چه معناست؟ در پاسخ به این پرسش شما باید گفت که سیستم حسابداری سپیدار مجموعه‌ای از روندهای حسابداری با رویه و کنترلی یک‌دست است. غایت یک سیستم حسابداری به ثبت رساندن تراکنش‌های تجاری، خلاصه نمودن آن تراکنش‌ها به گونه‌ی تجمیع و ایجاد گزارشاتی می‌باشد که می‌تواند به واسطه‌ی تصمیم‌ گیرندگان و مدیران به منظور نظارت، تجزیه و تحلیل و بهبود عملیات مورد بهره‌گیری واقع شود. گرچه یک سیستم حسابداری می‌تواند تماماً مبتنی بر یک عدد کاغذ باشد، ولی این چنین سیستم‌ها غالباً تنها در مشاغل کوچک دیده می‌شود. در اکثریت موارد سیستم‌های حسابداری عمدتاً مبنی بر نرم افزار حسابداری می‌باشند و با هر شیوه‌ای که برای وارد نمودن اطلاعات به نرم افزار مورد نیاز می‌باشد، کامل خواهند شد.

یک عدد نرم افزار حسابداری غالباً دربرگیرنده پوشش حوزه‌های کارکردی اصلی یک نهاد چون خرید خدمات و کالاها، فروش خدمات و کالاها، پرداخت به خدمه و کارکنان، تأمین مالی فعالیت‌هایی چون؛ اخذ بدهی، فروش سهام نیز پرداخت می‌باشد. اجزای خاص یک سیستم حسابداری سپیدار دربرگیرنده؛ حساب‌های پرداختنی، صورت‌حساب و حساب‌های دریافتنی، دارایی‌ها که به صورت ثابت است، موجودی کالا و حقوق و حق‌الزحمه می‌باشد. بنابر حجم معاملات در حال پردازش و حیطه‌ی فعالیت یک کمپانی و یا نهاد، امکان ندارد مسئولیت هریک از ماژول‌های پیشین به یک و یا چند حسابدار متخصص و متبحر واگذار گردد.

ضرورت بهره‌گیری از سیستم حسابداری سپیدار در چه‌ها خلاصه می‌شود؟

به همان شکل که شما هم بر این موضوع واقف هستید، اغلب مقدار کارکرد یک کسب‌وکار به واسطه‌ی محاسبات حسابداری معین خواهد شد. بنابراین بدون وجود یک نرم افزار و یا ساختار حسابداری مطلوب و مدرن، امکان اندازه‌گیری و یا سنجش موفقیت احتمالی یک شغل نیز وجود نخواهد داشت. حال آن‌که عملکرد مالی کسب‌وکارها از جمله مواردی خواهد بود که براساس قانون بایستی به حالت کاملاً شفاف و مستند ثبت شده و حسابداری بشود‌.

با انواع گوناگون سیستم حسابداری آشنا بشوید!

ممکن است برای شما هم جالب به نظر رسد که اطلاعات مالی را می‌توان به واسطه‌ی سیستم دستی، مکانیکی، نیز کامپیوتری و یا ترکیبی از تمامی آن‌ها پردازش نمود‌. ولی با این وجود هر سه سیستم نام‌برده شده می‌تواند نتایج برابری را برای شما مهیا سازد‌. ما در امتداد مطلب به وارسی انواع سیستم حسابداری سپیدار خواهیم پرداخت؛

با انواع گوناگون سیستم حسابداری آشنا بشوید!
  • سیستم‌های حسابداری دستی!

در سیستم‌های حسابداری دستی کار حسابداری با وسایل ابتدایی و بسیار ساده‌ای همانند قلم و مداد با تکیه بر دست صورت خواهد گرفت. در سیستم‌های حسابداری دستی اقسام گوناگون دفاتر، فرم‌های معدود و شمار صورت‌ها، گزارشات مالی متنوع نخواهند بود‌. حال در سیستم‌های پیچیده و پیشرفته و دشوار دستی بنابر مورد، حجم بزرگی از اطلاعات مالی گوناگون پردازش خواهد شد.

  • سیستم‌های حسابداری مکانیکی؛

در این قبیل از سیستم‌ها اغلب عملیات دفترداری چون ثبت ابتدایی معاملات، انتقال ثبت‌های دفتر روزانه به دفاتر کل و مانده گیری حساب‌ها به واسطه‌ی وسایل مکانیکی چون ماشین صندوق و دیگر ماشین‌های دفترداری صورت می‌پذیرد. این سیستم به ویژه به منظور پردازش اطلاعات مربوط به معاملات شبیه به هم‌دیگر و یا دریافت و پرداخت مکرر پول مفید خواهد بود.

  • سیستم‌های حسابداری کامپیوتری؛

وجود یک سیستم حسابداری سپیدار می‌تواند الزامی قانونی به نظر رسد!

تمامی کسب‌وکارهای موجود، اعم از فروشگاه کوچک، فروشگاه بزرگ، تولیدی، کارگاه، رستوران، تمامی فعالیت‌های تجاری براساس قوانین نوین نه تنها ملزم به ثبت اسناد و مستندات مالی و حسابداری خود هستند، بلکه همچنین ملزم به بهره‌گیری از یک سیستم حسابداری با ساختاری مورد تأیید نهاد دارایی خواهند بود. به همان شکل که شما دوستان عزیز بدین نکته واقف هستید، محاسبات مرتبط با مالیات دربرگیرنده مجموعه پیچیده و سخت از محاسبات حسابداری می‌باشد. حال بنابر معیارهای محلی و مالی است که آن‌ها تنظیم خواهند شد. برای این‌که کسب‌وکارها بتوانند به خوبی و به درستی محاسبات مالی خود را در پیش گیرند، نیاز خواهد بود که از فرم‌های عرضه شده به واسطه‌ی نهاد دارایی در محاسبات خود بهره گیرند‌.

گرچه که به انجام رساندن این قبیل از محاسبات به حالت دفتری از دشواری‌ها و سختی‌های محاسباتی بسیاری برخوردار می‌باشد، انواع گوناگون کسب‌وکارها و فعالان تجاری خواهند توانست به کمک سیستم‌های پیشرفته حسابداری چون، سیستم حسابداری سپیدار این محاسبات را به آسانی در پیش گیرند. بدین اساس شما به هنگام ارائه اسناد و مستندات مالیاتی، به آسانی با عرضه فایل‌های مورد تأیید دارایی، می‌توانید امور مالیات خود را مدیریت بنمایید.

مدیریت گردش مالی چگونه امکان‌پذیر است!

از جمله دیگر عوامل موفقیت یک کسب‌وکار، مدیریت گردش مالی مناسب و بهینه خواهد بود. این امر سابقاً به واسطه‌ی یک دفتر و یک کشوی در جایی که بدان «دخل» اطلاق می‌نمودند، صورت می‌گرفت. به همان شکل که می‌دانید این روزها صندق جای دخل‌ها را تنگ کرده است. تفاوت اصلی میان این دو در نوع مدیریت گردش مالی و استفاده از سیستم حسابداری در نوع دوّمی می‌باشد‌. حال آن‌که در شیوه‌ی سنتی به منظور مدیریت گردش مالی و به اصطلاح پر نمودن بدهی‌ها و چک‌ها از تقویم و سررسید بهره‌گیری می‌شود. هم‌اکنون سیستم حسابداری سپیدار به راحتی قابلیت برنامه‌ریزی برای پرداخت‌های کسب‌وکارها را دارد. با وجود یک سیستم حسابداری یک کسب‌وکار می‌تواند به راحتی عملکرد خود را بررسی نماید‌. این مسئله به کسب‌وکارهای نوپا و تازه راه‌اندازی شده کمک خواهد کرد به خوبی متوجه هزینه و درآمدهای خود در مسیر پیشرفت بشوند. این علم بدان‌ها کمک خواهد کرد که به هنگام نیاز استراتژی و عملکرد کسب‌وکار خود را اصلاح بنمایند تا بازدهی بهتری را برای خود رقم بزنند. بدون بهره‌گیری از نرم افزار مالی خطر بسیاری وجود خواهد داشت که یک کسب‌وکاری نوپا قبل از آن‌که به بازدهی مناسبی دست پیدا کند، به دلیل مدیریت گردش مالی نه چندان قوی، دچار بحران گردد.

با وجود سیستم حسابداری سپیدار زمان خود را بهتر مدیریت کنید؛

بدون وجود یک سیستم حسابداری مناسب و مطلوب، انجام محاسبات حسابداری امری به شدّت سخت و طاقت فرسا خواهد بود. حال در اندازه‌های بزرگ‌تر نیاز به وجود تعداد بسیاری کارمند و متخصص در این میانه‌ها خواهد بود. به عنوان نمونه؛ عرضه اظهارنامه مالیاتی می‌تواند موجب هزینه‌های بیشتری برای کسب‌وکار بشود. بدون وجود سیستم حسابداری سپیدار این هزینه‌ها در موارد بسیاری اجتناب‌ناپذیر خواهد شد. نرم افزار حسابداری در واقع به گونه‌ای طراحی خواهد شد که تمامی مراحل و روندهای محاسباتی مورد نیاز را به لااقل‌ترین فعالیت کاربر پردازش خواهد کرد. با استناد به این قبیل از نرم افزارها صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند در زمان و موقعیت مورد نیاز گزارشات حسابداری مدّنظر خود را ایجاد بنمایند. این سیستم‌ها مازاد بر عرضه اسناد در زمان لازم، از مزایای شفافیت مورد پذیرش برای نهادهای مالیاتی و دارایی هم بهره‌مند هستند. بدین اساس با وجود یک سیستم حسابداری سپیدار کسب‌وکار خواهد توانست بدون هیچ‌گونه هراس و نگرانی از تأخیر و جریمه گردیدن در این میانه‌ها، امور حسابداری خود را به بهترین شیوه‌ی ممکن مدیریت بنماید‌.

اصول و مبانی ابتدایی سیستم حسابداری کسب‌وکار چیست؟

به دور از این موضوع که محاسبات حسابداری کسب‌وکار به واسطه‌ی چه کسی صورت می‌پذیرد، علم و دانش نسبت به اصول ابتدایی آن‌ها برای هریک از فعالان تجاری و صنعتی کسب‌وکار لازم خواهد بود. به بیانی دیگر اگر که شما بتوانید این اسناد و مدارک را خوانده و تهیه کنید، می‌توانید عملکرد کسب‌وکار خود را وارسی کرده و از صحت و سلامت مالی آن اطمینان خاطر کسب کنید. نهایتاً شما با این کار نظارت بیشتری را برروی کسب‌وکار و شرکت و تصمیم‌گیری مالی خود دارید.

اصول و مبانی ابتدایی سیستم حسابداری کسب‌وکار چیست؟

ما در امتداد این نوشتار از خود برخی از اسناد و مدارک محاسبات حسابداری را معرفی خواهیم کرد. توصیه می‌کنیم تمامی فعالان تجاری بدان‌ها مسلط باشند. حتی چنانچه که با یک شرکت حسابداری تخصصی کار خود را به انجام می‌رسانند. البته گاهاً هم امکان دارد شرکت‌ها حسابدار متخصصی را استخدام نموده باشند. این اسناد و محاسبات تصویر جامعِ مناسبی از عملکرد کسب‌وکار ارائه می‌دهند.

  • تهیه گزارش از درآمد!

حائز اهمیت‌ترین سند حسابداری که عملکرد یک کسب‌وکار در هر اندازه‌ای را معین می‌نماید گزارش درآمد آن به شمار می‌رود‌. این قبیل از اسناد سودآوری یک کسب‌وکار را وارسی می‌نماید‌ و معین می‌دارد یک کمپانی به چه مقدار ضرر و یا درآمد داشته است. بدیهی است که هر سیستم حسابداری قابل قبولی به آسانی این سند را ایجاد می‌کند.

  • موجودی‌ها؛

این سند نیز یک تصویری کلّی و جامع از کسب‌وکار در یک لحظه معین عرضه می‌کند. با این وجود نباید موجودی را با دارایی یکی در نظر انگاشت. زیرا موجودی به آسانی به وضعیت کنونی مالی یک کسب‌وکار اشاره می‌نماید. موجودی نیز سند بسیار حائز اهمیتی در ارزیابی سرمایه‌گذاری دوباره است. در یک نگاهی جامع عملکرد کلّی کسب‌وکار را عرضه می‌نماید.

  • ارائه گزارش از سود و زیان؛

این سند نیز در یک تصویر جامع تمامی درآمدها و هزینه‌های یک کسب‌وکار را در یک برهه زمانی معین «فصلی، ماهیانه و سالیانه» عرضه می‌دهد. این قبیل از اسناد همچنین در اظهارنامه مالیاتی کسب‌وکارها واقع می‌شود و عملکرد آن‌ها بنابر این سند وارسی و پردازش مالیاتی خواهد شد.

  • اظهارنامه گردش مالی به چه شکل است؟

این سند فعالیت‌های عملیاتی و مالی و سرمایه‌گذاری یک کمپانی یا کسب‌وکار را تجزیه و تحلیل می‌نماید تا معین کند چگونه و به چه شکل و کجا پول به دست آمده است و چگونه و کجا پولی هزینه گردیده است. حال آن‌که بدون مدیریت مناسب گردش مالی، هیچ‌گونه شانسی به منظور موفقیت یک کسب‌وکار در هر اندازه‌ای هر چقدر هم که کوچک باشد، وجود نخواهد داشت. گرفتن اظهارنامه گردش مالی در یک سیستم حسابداری سپیدار پیشرفته از ساده‌ترین و سهل‌ترین کارهای ممکن به شمار می‌رود.

  • صورت حساب بانکی چگونه صورت می‌پذیرد؟

این سند در واقع هزینه‌های گوناگون یک کسب‌وکار را با صورت حساب‌های بانکی آن مقایسه می‌نماید و به ثبات اسناد حسابداری کمک شایانی می‌نماید‌. در این روند محاسبات حسابداری بنابر موجودی بانکی مورد بازبینی واقع می‌شود تا از عملکرد مناسب و مطلوب مالی اطمینان خاطر کسب بشود.

اصطلاحات منوط بر سیستم حسابداری کسب‌وکارها؛

در امتداد متن برخی از حائز اهمیت‌ترین اصطلاحات مالی و حسابداری معرفی خواهد شد. کسب آشنایی با این قبیل از اصطلاحات برای هر فعال تجاری که عملکرد مالی دارد تا حد به‌سزایی الزامی به شمار می‌رود. اشخاص با داشتن درک مطلوبی از این قبیل از اصطلاحات می‌توانند عملکرد مالی کسب‌وکار و یا کمپانی خود را وارسی کرده و به هنگام نیاز رویه کاری خود را اصلاح بنمایند.

اصطلاحات منوط بر سیستم حسابداری کسب‌وکارها؛
  • حساب دریافتی و حساب پرداختی؛

حساب دریافتی دربرگیرنده پول است که دیگران به یک کسب‌وکار بابت خدمات و یا کالاهای دریافتی خود بدهکار می‌باشند. در برگه‌های موجودی این حساب تحت عنوان یک دارایی در نظر انگاشته می‌شود. حساب‌های پرداختی به آسانی دربرگیرنده پولی می‌گردد که کسب‌وکار به دیگران بدهکار می‌باشد. این قبیل از حساب‌‌ها در برگه‌های موجودی تحت عنوان بدهی تعریف خواهد شد. وجود درک و فهم درستی از این قبیل از حساب‌ها به منظور بهره‌گیری مناسب از یک نرم افزار حسابداری الزامی می‌باشد.

  • تعهدات؛

تعهدات دربرگیرنده اعتبارها و بدهی‌هایی می‌باشند که ثبت گردیده ولی واصل نگردیده‌اند. این می‌تواند دربرگیرنده فروش‌هایی شود که صورت گرفته است ولو تسویه حساب آن‌ها صورت نگرفته است. گاهاً هم دربرگیرنده هزینه‌هایی باشد که به واسطه‌ی یک کسب‌وکار صورت گرفته ولو بابت آن‌ها هنوز دریافتی نداشته است.

تعهدات در سیستم حسابداری سپیدار از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و در محاسبات دقیق نقش حائز اهمیتی دارد. بهره‌گیری از تعهد در این قبیل از سیستم‌ها به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد بسیاری از رویه‌های حقیقی را پیش از تسویه‌ی حساب در محاسبات خود لحاظ بنمایند.

  • دارایی؛

به همان شما که از عنوان آن می‌توان حدس زد، دارایی دربرگیرنده تمامی چیزهایی خواهد بود که یک کمپانی یا کسب‌وکار در اختیار خود دارد. دارایی می‌تواند به دو حالت منقول یعنی جاری و غیرمنقول یا ثابت باشد. دارایی‌های منقول و یا جاری دربرگیرنده مواردی خواهد بود که در کوتاه مدّت قابل تبدیل به پول نقد خواهد بود. آن‌ها در سیستم حسابداری سپیدار می‌تواند به صورت موجودی نقدی، اعتبار گاهاً حساب‌های دریافتی به ثبت برسد.

حال دارایی‌های غیرمنقول و یا ثابت دربرگیرنده مواردی می‌گردد که در کوتاه مدّت قابل تبدیل به پول نقد نخواهند داشت. مواردی چون؛ املاک، مستغلات، ماشین‌آلات و لوازم برخی از دارایی‌های غیرمنقول به شمار می‌رود.

  • نرخ هزینه‌ها؛

نرخ هزینه معین می‌دارد که یک کسب‌وکار با چه سرعتی پول هزینه می‌نماید‌. این اصطلاح از جمله اجزای کلیدی در حسابداری و مدیریت گردش مالی کسب‌وکار به شمار می‌رود. به منظور محاسبه‌های این نرخ در سیستم حسابداری سپیدار تنها کافی می‌باشد یک برهه زمانی اتخاذ بشود. پس از آن موجودی نقدی پایان برهه زمانی از موجودی نقدی ابتدایی برهه زمانی تفریق گردد، نهایتاً تقسیم بر تعداد ماه‌ها در آن برهه زمانی شود. بدین ترتیب یک نرخ هزینه ماهیانه به دست خواهد آمد. مدیریت بهینه این نرخ و اصلاح آن با استناد به حقیقت‌های کسب‌وکار از جمله حائز اهمیت‌ترین وظایف مدیران کسب‌وکار به شمار می‌رود.

  • سرمایه؛

سرمایه در واقع همان پولی می‌باشد که نیاز می‌باشد برای سرمایه‌گذاری یا هزینه یا رشد یک کسب‌وکار مورد بهره‌گیری واقع گیرد. زمانی که از اصطلاح «سرمایه در گردش» و یا «سرمایه کاری» بهره‌گیری می‌شود، سرمایه به معنی منابع دولتی قابل دسترسی «چون موجودی بانکی» در نظر انگاشته می‌شود و دربرگیرنده دارایی‌ها یا تعهدات نمی‌گردد.

  • هزینه مربوط به کالاهای فروخته؛

هزینه کالاهای فروخته «COGS» یا هزینه فروش «COS» دربرگیرنده هزینه تولید محصول و یا عرضه خدمات می‌گردد. این هزینه ابتدایی‌ترین چیزی خواهد بود که در برگه‌ی گزارشات سود و زیان به چشم می‌خورد. قسمی کلیدی در محاسبه حاشیه رشد یک کسب‌وکار به شمار می‌رود. کاهش دادن این قبیل از هزینه‌ها به معنی افزایش سود بدون افزایش دادن فروش به شمار می‌رود.

  • استهلاک!

استهلاک در سیستم حسابداری سپیدار به معنی کاهش ارزش یک دارایی در روند زمان می‌باشد. استهلاک یکی از عوامل معین کننده در اظهارنامه‌‌های مالیاتی نیز به شمار می‌رود. زیرا دارایی غیرمنقول همانند ابزارآلات و تجهیزات در شیوه‌ی درآمد یک کسب‌وکار نقش مستقیم دارد. بدون حساب نمودن استهلاک از جمله روندهای بسیار حائز اهمیت در کسب‌وکارهای عظیم یعنی تعمیر و نگهداری نیز تا به حد به‌سزایی بی‌معنا است. با در نظر انگاشتن مقدار استهلاک ماشین‌آلات مختلف بنابر معیارهای متنوع، واحد حسابداری می‌تواند هزینه‌های تعمیرات و یا تعویض قطعات در آتی را تخمین بزند و از بروز مشکلات و مسائلی که منجر به توقف تولید و یا عرضه خدمات می‌گردند، پیش‌گیری می‌نماید.

  • سهم؛

سهم به معنی مقدار پولی می‌باشد که به واسطه‌ی هر مالک در یک کسب‌وکار تزریق می‌شود. این اصطلاح نیز به عنوان سهم مالک هم شناخته می‌شود و می‌تواند دربرگیرنده مقادیر غیرپولی چون؛ زمان، انرژی، انواع منابع دیگر باشد. از اصطلاح سهم نیز برای اشاره به تفاوت میان دارایی‌های یک کسب‌وکار «چیزی که در اختیار دارد» و تعهدات «چیزی که بدهکار می‌باشد» استفاده می‌شود. کسب‌وکاری که حاوی سهم مثبتی باشد برای سرمایه‌گذاران احتمالی، خریداران و یا مشتریان و بانک‌های وام دهنده از مقدار جذابیت بسیاری بهره‌مند است.

  • هزینه‌ها؛

هزینه‌ها دربرگیرنده هر خرید و یا خرج نمودن پولی می‌گردد که با غایت کسب عایدی صورت می‌گیرد. همچنین به هزینه‌ها گاهاً «هزینه انجام کسب‌وکار» نیز اطلاق می‌شود. به حالت کلّی و جامع چهار گونه از هزینه‌ها غالباً در سیستم حسابداری سپیدار مورد پردازش واقع می‌شود که دربرگیرنده موارد بیان شده در قسمت ذیل خواهد بود؛

_ هزینه ثابت؛ این قبیل از هزینه‌ها با تغییر حجم فروش دگرگون نخواهد شد. به عنوان نمونه اجاره ملک و یا حقوق پرسنل در یک کسب‌وکار با افزایش و گاهاً کاهش درآمد کسب‌وکار تغییری پیدا نخواهد کرد.

_ هزینه متغییر؛ این قبیل از هزینه‌ها برخلاف هزینه‌های ثابت، با تغییر حجم فروش دگرگون خواهد شد. به عنوان نمونه افزایش تولید نیازمند افزایش مواد اوّلیه خواهد بود. نهایتاً به هنگام افزایش مقدار فروش یک محصول، هزینه متغییر مواد اوّلیه آن هم بیشتر خواهد شد.

_ هزینه معمولی؛ این قبیل از هزینه‌ها غالباً بنابر استانداردهای غالب بر یک صنعت مورد وارسی واقع می‌شود. به عنوان نمونه هزینه‌های باربری و تسلیم محصول به شرکای تجاری خود از جمله هزینه‌های معمولی به شمار می‌رود. این قبیل از هزینه‌ها غالباً از مالیات کسب‌وکار کم خواهد شد.

_ هزینه لازم؛ دربرگیرنده هزینه‌هایی است که برای عملیاتی ماندن یک کسب‌وکار موردنیاز خواهد بود و مفید تلقّی می‌گردد. این نوع از هزینه‌ها از مالیات کسر نخواهد شد.

  • سال مالی!

سال مالی دربرگیرنده چهارچوب زمانی می‌گردد که کمپانی‌ها و کسب‌وکارها برای موضوع حسابداری آن را اصل در نظر می‌انگارند. ابتدا و پایان سال مالی به واسطه‌ی خود کمپانی معین می‌گردد. برخی از آن‌ها با سال تقویمی هماهنگی خواهند داشت. حال برخی دیگر با استناد به هنگامی‌که حسابدارها اظهارنامه‌های سال مالی را آماده می‌نمایند، معین می‌گردد.

  • اصول و مبانی عموماً پذیرفته شده سیستم حسابداری؛

اصول عموماً پذیرفته شده دربرگیرنده چهارچوب اغلب پذیرفته شده حسابداری و گزارش‌‌گیری مالی خواهد شد. بدیهی است که این اصول در بطن کشورهای گوناگون با استناد به قوانین مالی و عرف‌های حاکم بر تمامی جامعه متفاوت می‌باشد. در واقع این اصول در سیستم حسابداری از مقدار اهمیت به سزایی برخوردار می‌باشد و بدون کسب آسانی با آن‌ها محاسبات حسابداری می‌تواند تا به حد بسیاری نقص داشته باشد.

علاوه بر تمامی این موارد بیان شده سرمایه‌گذاران نیز در زمان سرمایه‌گذاری برروی کمپانی‌ها و کسب‌وکارهای مدّنظر توجه خاصی به این دسته از گزارشات حسابداری خواهند داشت. نرم افزارهای حسابداری تخصصی، از جمله سیستم حسابداری سپیدار، این قبیل از اصول را به گونه‌ای محلی تنظیم می‌نمایند. به بیانی دیگر، به منظور داشتن یک حسابداری شفاف و روشن، بهره‌گیری از سیستم‌های داخلی همانند نرم افزار حسابداری سپیدار الزامی می‌باشد.

اصول و مبانی عموماً پذیرفته شده سیستم حسابداری؛
  • تعهدات؛

بله، و امّا تعهدات دربرگیرنده تمامی چیزهایی است که یک کسب‌وکار طی طولانی مدّت و یا کوتاه مدّت بدهکار می‌باشد. آن نیز می‌تواند دربرگیرنده موجودی کارت بانکی، حقوق پرداختی، اقساط وام و… گردد.

  • سود؛

در سیستم‌های حسابداری غالباً سود به معنی اختلاف عایدی و یا درآمد، هزینه کالای به فروش رسیده، نیز هزینه‌ها «چون هزینه‌های عملیاتی و نرخ بهره و نیز هزینه‌های استهلاکی» می‌گردد.

  • درآمدهای ناخالص!

درآمد ناخالص در واقع شامل تمام مبلغی خواهد شد که از فروش محصولات و یا عرضه خدمات به موجودی یک کسب‌وکار و یا کمپانی افزوده می‌شود. این وجه با عایدی یا درآمد خالص که اقسام هزینه‌ها از آن کسر می‌گردد، متفاوت است‌. با این وجود درآمد ناخالص از جمله ارکان بسیار مهم در وارسی کارکرد مالی یک کسب‌وکار به شمار می‌رود.

  • عایدی!

عایدی و یا درآمد خالص، دربرگیرنده اختلاف درآمد ناخالص با هزینه‌های گوناگونی می‌شود که کسب‌وکار برای عرضه یک محصول و یا خدمات آن‌ها را برعهده خود می‌گیرد. این اصطلاح کارکرد جامع و کلّی یک کسب‌وکار را با یک عدد نمایش خواهد داد. عایدی کم و بیش حائز اهمیت‌ترین عامل در محاسبه عملکرد یک کسب‌وکار و یا شرکت به شمار می‌رود. از آن سوی که این مبلغ با کم نمودن اقسام گوناگون هزینه‌های متنوع به دست خواهد آمد، دیگر نیازی به در نظر انگاشتن محاسبات افزوده نیست. درون یک سیستم حسابداری سپیدار محاسبه عایدی به آسانی انجام خواهد شد و برای آن نیازی به درج نمودن مقادیر به حالت دستی نخواهد بود.

کدام یک از کسب‌وکارها به سیستم حسابداری سپیدار نیازمند خواهند بود؟

بله، این نیز از جمله پرسش‌های مطروحه از جانب مدیران کسب‌وکار نوپا است. آیا لازم می‌باشد در این مرحله برروی یک سیستم حسابداری پیشرفته سرمایه‌گذاری نماییم؟ حقیقت امر این است که اگر شما کسب‌وکاری را داشته باشید که در آن افرادی مشغول به کار می‌باشند، بنابراین وجود یک نرم افزار پیشرفته و امروزی حسابداری و ترجیحاً تخصصی برای شما الزامی خواهد بود. به احتمال بسیار بارها و بارها با مطلبی روبه‌رو شده‌اید که تهیه نرم افزار حسابداری را یک سرمایه‌گذاری اوّلیه در نظر بگیرند که طی مرحله‌های بعدی رشد کسب‌وکار بازده مطلوبی ایجاد می‌نماید. با در نظر انگاشتن انواع گوناگون محاسبات حسابداری و هزینه‌های مربوط به کسب‌وکار کنونی، این ادعا هرروزه از مشروعیت بیشتری بهره‌مند خواهد شد.‌

در واقع کسب‌وکار موفق شامل مواردی خواهد شد که به خوبی از پس انجام تعهدات مربوط به خود بر بیاید. به منظور انجام این کار آن‌ها لازم می‌باشد تماماً برروی عملکرد مالی خود مسلط باشند و اقسام هزینه‌ها و درآمدهای متنوع را ثبت و نیز حسابداری بنمایند. این اصل مهم امروزی در واقع بدون وجود سیستم حسابداری پیشرفته چون سیستم حسابداری سپیدار تا به حد به‌سزایی دور از دسترس‌ها خواهد بود.‌

نتیجه گیری؛

ما در این نوشتار از وب‌سایت سپیدار تلاش کردیم مباحث جامع و کلّی مرتبط با سیستم‌های حسابداری، اصول ابتدایی بهره‌گیری از آن‌ها، نیز اصطلاحات کاربردی در آن‌ها را معرفی کرده و بررسی کنیم. پیش از شروع مبحث اصلی خود، تلاش کردیم ضرورت بهره‌گیری از یک نرم افزار حسابداری را روشن بنماییم. واقعیت امر در این مورد خلاصه می‌شود که هم‌اکنون از منظر قانونی کسب‌وکارها ملزم به بهره‌گیری از نرم‌ افزارهای مورد تأیید نهاد دارایی خواهند بود و این موضوع امری انکار ناپذیر به نظر می‌رسد. حال آن‌که ما در ادامه‌ی متن بر آن شدیم بعضی از اصطلاحات کاربردی در سیستم‌های پیشرفته حسابداری را به شما معرفی کنیم و مورد بررسی قرار بدهیم. کسب علم و دانش از این اصطلاحات و مفاهیم برای هریک از افرادی که فعالیت تجاری و اقتصادی به انجام می‌رسانند تا حد بسیاری الزامیست. اگرچه بسیاری از اصطلاحات نام‌برده شده دارای مفاهیم آشنا و نزدیک است ولی در دنیای حسابداری معنی و مفهوم تخصصی به خود می‌گیرد که بدون توجه بدان، به سختی می‌توان عملکرد مالی یک کسب‌وکار را بررسی کرد.

مطالب این نوشته

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *